VLEW Studiedag 2017

Inschrijven is niet meer mogelijk.

"Retail in beweging"

Dat de retailwereld in beweging is, hoeven we jullie niet meer te vertellen. Tijdens een vorige studiedag van de VLEW werd een focus gelegd op e-business en e-commerce. Ondanks de populariteit van online shoppen zijn heel wat winkels op zoek naar een nieuwe beleving voor de klanten. Die nieuwe trends willen we u graag meegeven.

"Retail in beweging" is een thema dat gelinkt kan worden aan heel wat leerplannen van het economieonderwijs over de verschillende vakken en onderwijsvormen heen. De studiedag zal u dan ook heel wat nieuwe inzichten geven die u in uw dagelijkse klaspraktijk kan toepassen. We hebben dan ook voor een uitgebreid en divers aanbod gekozen, dat voor leerkrachten op alle niveaus linken heeft met de klaspraktijk.

Blokkeer dus snel uw agenda voor onze jaarlijkse studiedag op 14 november 2017.

Dit jaar zijn we te gast op hogeschool UCLL te Diepenbeek.
UCLL Campus Diepenbeek, Gebouw B, Agoralaan 1, Diepenbeek

Het programma van de dag:

09u30-10u00 Onthaal van deelnemers
10u00-11u00 Keuzesessies reeks 1
Keuze 1: "Van alles oppikken om van alles te kunnen managen in een turbulente wereld"
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Sanja Chen en Bert Put (Winkelmanagement en marketing, Mobyus Leuven)

Winkelmanager is een zeer brede functie, er komt van alles bij kijken. Het is van nature zeer actiegericht. Bovendien is de context, de 'market environment' in volle innovatie, transformatie. Denken we maar aan e-commerce, marketing 5.0, nieuwe technologieën en nieuwe relaties met klanten ... kortom: zowel winkels als consumenten veranderen aan hoog tempo. Vandaar dat onze opleiding 'Winkelmanagement bij Mobyus' sterk uitgesproken breed, hands-on en innoverend opgebouwd is. Diverse vakken, duaal leren en concrete opdrachten wisselen elkaar af. Wat in die veranderende omgeving belangrijk is en hoe we hierop inspelen, willen we aan u vertellen, met u delen ... en hierover discussiëren.

Keuze 2: Marktonderzoek in de praktijk
>> Download presentatie <<
Het boek "Marktonderzoek: Hoe pak je het zelf aan?" (meer informatie)
Dit boek is gebaseerd op 3 concrete (minder recente) cases met een bruikbare werkwijze

Spreker(s): Ann Jacques en Hilde Walravens (UCLL)

Een van de beleidsprioriteiten van UCLL is maatschappelijke dienstverlening. In dit kader worden marktonderzoeken voor KMO’s of non-profitorganisaties uitgevoerd aan een gunstige prijs. De filosofie van UCLL is dat deze onderzoeken altijd worden uitgevoerd in samenwerking met studenten. We overlopen alle stappen van een marktonderzoek aan de hand van een aantal concrete onderzoeken en tonen daarbij aan wat de pluspunten en valkuilen zijn van samenwerking met studenten. (Max: 25 deelnemers)

Keuze 3: Opstarten van een Pop-up door leerlingen en studenten: Do’s and don’ts
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Tin Van den Putte (teamleider management UCLL)

Reeds voor het 4de jaar op rij krijgen de laatstejaarsstudenten van het keuzetraject KMO en ondernemen van UCLL de kans om pop-up stores te openen. Dit gaat veel verder dan enkel een winkeltje runnen. We motiveren en coachen onze studenten hier om ondernemend aan de slag te gaan, op zoek te gaan naar hun startkapitaal, leveranciers te contacteren en contracten met hen af te sluiten. Tevens ondersteunen we hen om een goed communicatieplan uit te werken en uit te voeren. Ze gebruiken Navision om hun voorraadbeheer en boekhouding bij te houden en ze zetten hun schouders onder de organisatie van leuke events. Uiteraard wil dit zeggen dat zowel studenten als docenten hier regelmatig uit hun comfortzone stappen en af toe vallen waarbij we elkaar helpen om weer recht te staan. De door ons opgedane ervaring willen we graag met jullie delen. Wij kijken er alvast naar uit!

Keuze 4: Eye-tracking in de retail
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Kim Janssens, dr. Navorser (UHasselt) en Bert Oben (UCLL)

Een sterk retail design helpt om het verhaal van de retailer over te brengen naar de klant. De plaatsing van producten en een logische flow van de winkelroute spelen hierbij een cruciale rol. Wanneer een retailer een bepaalde actie in de verf zet in de etalage of klanten warm maakt voor nieuwe producten met een speciaal presentatiemeubel maar deze acties niet in het oog springen, missen deze investeringen hun doel.
Om objectief te meten waar mensen naar kijken en zeker ook waar ze niet naar kijken, wordt er gebruik gemaakt van zogeheten eye-trackers. Dat zijn toestellen die oogbewegingen meten en op basis daarvan berekenen waar proefpersonen, letterlijk, op focussen. In deze workshop starten we met een overzicht van hoe de technologie werkt en wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Vervolgens geven we voorbeelden van welke inzichten eye-tracking onderzoek al heeft opgeleverd en tot slot zetten we de deelnemers zelf aan het werk tijdens een demo. Het is daarbij de bedoeling om zelf te ervaren hoe eye-tracking werkt en wat je ermee kan doen. (Max: 20 deelnemers)

Keuze 5: Wikifin - Betalen en nieuwe technologie: hoe doe ik het?
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Els Lagrou

Met overschrijvingen en betalen met je bankkaart en kredietkaart ben je wellicht al vertrouwd. Toch bekijken we samen nog even hoe je in de klas rond deze betaalmiddelen kan werken. Ken je ook de nieuwe betaalmogelijkheden die bij jongeren populair zijn. We staan stil bij een aantal van deze nieuwigheden en geven concrete lessuggesties. In deze workshop maak je dus niet enkel kennis met een aantal klassieke en nieuwe betaalmiddelen maar geven we ook suggesties om hiermee in de klas aan de slag te gaan.
11u15-12u30 Keynote Gino Van Ossel (Vlerick Business School) – ‘Retail in het digitale tijdperk’
>> Download presentatie <<
De snelle groei van e-commerce doet de retailsector op zijn grondvesten daveren. Iedereen beseft ten volle dat verandering nodig is. Maar welke richting moet je concreet uit? Het volstaat helaas niet om een webshop te lanceren, en de consument toe te laten zijn bestelling op het winkelpunt af te halen. Integendeel, retailers en merkartikelfabrikanten dienen hun waardeketen fundamenteel te herdenken. Tijdens deze inspirerende sessie gidst prof. Gino Van Ossel u door de nieuwe trends en ontwikkelingen.
12u30-13u30 Lunchpauze + stands uitgeverijen - Wikifin - toelichting KBC "Get a teacher"
>> Download presentatie <<
13u30-14u30 Keynote Jorg Snoeck (retaildetail – The Loop)
Jorg Snoeck alias the Captain of Retail , is oprichter van RetailDetail, het leidende communicatie- en netwerkplatform voor retail- en FMCG-professionals in de Benelux, kenniscentrum Home of Retail en rondreizend belevingscenter Future of Shopping Roadshow. Het is zijn missie om het gemeenschappelijk brein in de tumultueuze retailsector te vergroten, zodat meer mensen met liefde voor het vak kunnen (blijven) ondernemen. Als marketeer van opleiding ligt zijn passie vooral bij het doorgronden van shoppergedrag en de veranderende consument. Zijn langverwachte boek The Future of Shopping: Iedereen is Retailer verschijnt eind oktober 2017 in het Nederlands, in januari 2018 in het Frans en Engels.
14u45-15u45 Keuzesessies reeks 2
Keuze 1: Inzichten in retail – Het retail design lab
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Katelijn Quartier, Academisch directeur van het Retail Design Lab

In deze sessie gaan we dieper in op 3 pijlers rond beleving: (1) Breed theoretisch kader, waarbij we de trends kaderen die hiermee verbonden zijn, beleving zelf (wat is beleving?) kaderen en we gaan kijken naar welke rol de winkel van morgen zou moeten spelen; (2) Functionele, esthetische en atmosfeer aspecten van de winkel (door de ogen van de consument), waarbij we elk aspect van de winkel (routing, materialen, tone-of voice, etc.) doorlopen aan de hand van concrete goede en slechte voorbeelden; (3) Mysterie, zinnelijkheid en persoonlijke connectie, waarbij we de 3 ingrediënten die nodig zijn om een Lovemark te worden, bespreken. Dit alles wordt besproken aan de hand van wetenschappelijke inzichten, geïllustreerd met voorbeelden. We sluiten af met key-learnings van de 3 pijlers samen.

Keuze 2: Retail onderzoek in de praktijk – geurmarketing (bezoek aan het lab bij UHasselt)
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Carmen Adams, FWO Aspirant PhD Marketing & Strategie, Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen, UHasselt

Op de Universiteit Hasselt is het Retail Lab gelegen, een winkelruimte die ingericht en ingekleed kan worden om de beleving in de winkel te onderzoeken in een zo realistisch mogelijke omgeving. In september en oktober heeft Carmen – in kader van de laatste studie van haar doctoraat – hier een multifunctioneel ontwerp laten creëren. Het speciale aan het ontwerp was het feit dat het inspeelde op de wijze waarop zintuigelijke prikkels in onze hersenen verwerkt worden. Meer bepaald hoe het visuele ontwerp – zonder toevoeging van enige prikkels – toch een sensatie in horen, voelen, ruiken en zelfs proeven kan uitlokken. Kom een kijkje nemen naar het eindresultaat en de wetenschap achter de creatie van dit ontwerp. (Max: 20 deelnemers)

Keuze 3: "Van alles oppikken om van alles te kunnen managen in een turbulente wereld"
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Sanja Chen en Bert Put (Winkelmanagement en marketing, Mobyus Leuven)

Winkelmanager is een zeer brede functie, er komt van alles bij kijken. Het is van nature zeer actiegericht. Bovendien is de context, de 'market environment' in volle innovatie, transformatie. Denken we maar aan e-commerce, marketing 5.0, nieuwe technologieën en nieuwe relaties met klanten ... kortom: zowel winkels als consumenten veranderen aan hoog tempo. Vandaar dat onze opleiding 'Winkelmanagement bij Mobyus' sterk uitgesproken breed, hands-on en innoverend opgebouwd is. Diverse vakken, duaal leren en concrete opdrachten wisselen elkaar af. Wat in die veranderende omgeving belangrijk is en hoe we hierop inspelen, willen we aan u vertellen, met u delen ... en hierover discussiëren.

Keuze 4: Naar welke opleidingen oriënteren in het economisch hoger onderwijs?
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Frank Heusdens (Opleidingshoofd management UCLL) en Hilde Bottu (Beleidsadviseur HBO5)

De managementopleidingen (bachelor en HBO5) in het hoger onderwijs dienen zich ook aan te passen aan de snel veranderende wereld. Dit doen we door kort bij onze studenten en de arbeidsmarkt te staan. Aan de hand van een goede basis en concrete bedrijfscases verhogen we de kennis van onze studenten. Met focus op het belang van de competenties van de 21ste eeuw aangevuld met een gezonde portie positiviteit en enthousiasme stomen we onze studenten klaar voor de constant wijzigende arbeidsmarkt. Onder het motto “delen is het nieuwe vermenigvuldigen” willen we met jullie onze manier van aanpakken delen en hierop feedback vragen om jullie leerlingen en onze studenten nog beter voor te bereiden! Zo kan u ook beter oriënteren naar het hoger onderwijs.

Keuze 5: Opstarten van een Pop-up door leerlingen en studenten: Do’s and don’ts
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Tin Van den Putte (Teamleider management UCLL)

Reeds voor het 4de jaar op rij krijgen de laatstejaarsstudenten van het keuzetraject KMO en ondernemen van UCLL de kans om pop-up stores te openen. Dit gaat veel verder dan enkel een winkeltje runnen. We motiveren en coachen onze studenten hier om ondernemend aan de slag te gaan, op zoek te gaan naar hun startkapitaal, leveranciers te contacteren en contracten met hen af te sluiten. Tevens ondersteunen we hen om een goed communicatieplan uit te werken en uit te voeren. Ze gebruiken Navision om hun voorraadbeheer en boekhouding bij te houden en ze zetten hun schouders onder de organisatie van leuke events. Uiteraard wil dit zeggen dat zowel studenten als docenten hier regelmatig uit hun comfortzone stappen en af toe vallen waarbij we elkaar helpen om weer recht te staan. De door ons opgedane ervaring willen we graag met jullie delen. Wij kijken er alvast naar uit!

Keuze 6: Wikifin - Betalen en nieuwe technologie: hoe doe ik het?
>> Download presentatie <<
Spreker(s): Els Lagrou

Met overschrijvingen en betalen met je bankkaart en kredietkaart ben je wellicht al vertrouwd. Toch bekijken we samen nog even hoe je in de klas rond deze betaalmiddelen kan werken. Ken je ook de nieuwe betaalmogelijkheden die bij jongeren populair zijn. We staan stil bij een aantal van deze nieuwigheden en geven concrete lessuggesties. In deze workshop maak je dus niet enkel kennis met een aantal klassieke en nieuwe betaalmiddelen maar geven we ook suggesties om hiermee in de klas aan de slag te gaan.

We hopen jullie alvast talrijk te mogen begroeten op 14 november 2017!
Vanaf dit jaar vragen we 15,00 euro (leden) en 30,00 euro (niet-leden).
Merk op dat je inschrijving pas definitief is na de betaling van het inschrijvingsgeld:

  • Naam: Vereniging van Leraren in de Economische Wetenschappen
  • IBAN: BE37 4036 0661 4128
  • BIC: KRED BE BB
  • Mededeling: Studiedag Voornaam Achternaam; E-mailadres